مراقبت های مورد نیاز بعد از عمل کیست مویی یا سینوس پیلونیدال
نوشته شده توسط : پانیز محمدی
مراقبت های مورد نیاز بعد از عمل کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال بیماری مقعدی دردناکی است که در اثر برگشت مو به داخل پوست ایجاد می شود. این بیماری عفونی می تواند درد بسیار زیادی را به همراه داشته باشد و باعث التهاب پوست گردد. کیست مویی به شکل برجستگی حاوی مو بر روی سطح پوست ظاهر شده و در برخی موارد دچار عفونت و آبسه نیز می شود.

علت دقیق بروز کیست مویی مشخص نیست اما گفته می شود، عواملی مانند چاقی، اصطکاک پوست، لباسهای نامناسب و …می تواند بر ایجاد و نیز تشدید بیماری تاثیرگذار باشد. یکی از راهکارهای درمان کیست مویی، عمل جراحی کیست مویی است که در طی آن بافت کیست به همراه بخشی از ناحیه درگیر با بیماری برداشته می شود.

مراقبت های بعد از درمان کیست مویی به تسریع روند درمان و نیز پیشگیری از عود مجدد بیماری کمک می کند. مهمترین مراقبت هایی که برای درمان کیست مویی توصیه شده است، به این شرح می باشد:

مصرف آب کافی

آب کافی همانند فیبر می تواند به درمان یبوست کمک نماید. آب با نرم نمودن مدفوع به درمان یبوست و بهبود بیماری های مرتبط با آن کمک می کند. هر فردی به طور متوسط در طول روز به ۸ لیوان آب نیاز دارد.

مصرف فیبر

مصرف فیبر به میزان کافی می تواند در بهبود انواع بیماری های ناحیه مقعدی موثر باشد. فیبر به روند گوارش کمک نموده و با افزایش حجم مدفوع در درمان بیماری های مقعدی نیز موثر است. فیبر در دستگاه گوارش انسان قابل هضم و جذب نیست در نتیجه در روده ها تجمع می کند و می تواند به درمان یبوست کمک نماید. در نتیجه از وارد آمدن فشار به روده ها و مقعد که پس از جراحی آسیب دیده، جلوگیری می شود. از غذاهای حاوی فیبر می توانیم به سبزیجات، میوه ها و غلات اشاره کنیم.

مراقبت از زخم

در برخی موارد، زخم حاصل از جراحی بدون بخیه رها می شود. این امر زخم را مستعد عفونت می نماید و نگهداری و مراقبت بیشتری را می طلبد. برای جلوگیری از عفونت زخم می بایست پانسمان ها به طور مرتب تعویض شوند و زخم تمیز نگه داشته شود. رعایت بهداشت مقعد و شستشوی مداوم آن می تواند به جلوگیری از عفونت کمک نماید. از شستشوی مداوم و افراطی در این کار بپرهیزید زیرا که موجب التهاب بیشتر می شود. به علاوه در صورتی که موضع جراحی خیس شده است با آرامش و با استفاده از حوله نرم و یا باد سشوار ملایم آن را خشک نمایید.

حمام سیتز

حمام سیتز

حمام سیتز یا نشیمن یکی از انواع روشهای خانگی برای درمان بیماری های نشیمنگاهی و تناسلی نظیر کیست مویی است. اساس کار این روش آب درمانی و بهبود گردش خون در این ناحیه از بدن است.

حمام سیتز شامل قرار دادن ناحیه لگن و کفل ها در آب نسبتاً گرم است. این روش درمانی می بایست ۲ مرتبه در روز و هر بار به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه انجام شود. استفاده از این روش موجب می شود، گردش خون در این ناحیه افزایش پیدا کرده، و در بهبود عفونت و التهاب نیز موثر است.

جلوگیری از فشار به زخم

بهترین راهکار برای جلوگیری از فشار وارده بر زخم این است که برای نشستن از بالش های نرم و دوناتی کمک بگیرید. از نشستن بر روی سطوح سخت بپرهیزید.

داروها

معمولاً پزشک برای جلوگیری از درد و عفونت بعد از عمل جراحی مصرف داروهای خاصی را تجویز می کند. این دارو ها باید مطابق با نظر پزشک باشد و فرآیند درمان تا انتها ادامه یابد.

لباس مناسب

استفاده از لباس های نامناسب می تواند موجب تشدید و عود مجدد بیماری گردد. برای این منظور باید از لباسهای با الیاف طبیعی استفاده نموده و از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان بپرهیزید.

مراجعه به پزشک

بهتر است زخم جراحی در فواصل منظم و با نظر پزشک مورد بررسی قرار گیرد تا روند بهبودی تحت نظر انجام شود. اما در صورتی که عوارض زیر ظاهر شدند لازم است با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

  • درد شدید
  • التهاب پوست اطراف مقعد
  • تب ۳۸ درجه ای
  • ترشحات خون آبه ای و بوی بد




:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








طراحی سایت
طراحی سایت با برنامه نویسی اختصاصی
www.webcando.ir

تابلو سازی
خدمات تابلو سازی پرکاس
perkasco.com

درمان بواسیر
درمان بواسیر با آخرین متد
clinicdarman.com/بواسیر-هموروئید/درمان-بواسیر/

شبیه ساز پرواز
خرید تجهیزات پرواز و شبیه سازی
www.irfly.ir

درمان هموروئيد با لیزر
درمان بواسیر با لیزر و هموروئید
clinicdarman.com/بواسیر-و-هموروئید/جراحی-هموروئید/

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی و منزل چید فرم
www.chidform.com/

نمای چوب
ترمووود و چوب نمای شرکت بریج
www.bridgeco.ir/

شقاق چیست
همه چیز درباره شقاق
www.darmancolorectal.com/fissure

فیشر
همه چیز درباره فیشر
www.darmancolorectal.com/fissure


طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
www.webcando.ir/web-design/marketing-site-design.html